W ostatnich latach przemysł mody coraz częściej stawia na rozwiązania z zakresu nowoczesnych technologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Czy to z powodu coraz bardziej świadomych i odpowiedzialnych konsumentów, wymogów prawnych czy samodzielnej woli transformacji modeli produkcji odzieży – zmiana w dobrym kierunku rzeczywiście ma miejsce, a innowacyjne technologie i rozwiązania są jej sprzymierzeńcem. Nic w tym dziwnego – przemysł modowy jest jednym z największych na świecie, wart blisko 2,4 biliona dolarów i zatrudnia na całym świecie 75 milionów ludzi, a produkcja odzieży między rokiem 2000 a 2014 wzrosła dwukrotnie.
Ubranie bez ubrania, czyli moda cyfrowa
Wraz ze wzrostem produkcji w przemyśle mody i jednoczesnym coraz mocniejszym naciskiem na działania proekologiczne, w ostatnich latach rozwój mody cyfrowej odbywał się wielotorowo. Od zupełnie cyfrowych procesów projektowania i wirtualnych showroomów, po promocję nowej odzieży w mediach społecznościowych bez fizycznie istniejącego jeszcze jej odpowiednika – wirtualna rzeczywistość modowa coraz bardziej wkracza do naszego świata.
Jedną z innowacji w przemyśle mody, która w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępna jest wirtualna przymierzalnia (ang. VTO – Virtual Try-On). Wraz ze wzrostem popularności zakupów w sieci, a także w czasie pandemii, która ograniczyła nam możliwości przymierzenia ubrania w sklepie wirtualne przymierzanie produktu wydają się być naturalnym kolejnym krokiem. Choć nieistniejąca przymierzalnia może spotkać się ze wątpliwościami zarówno ze strony konsumentów jak i właścicieli sklepów, takie rozwiązania powoli wprowadzają kolejne platformy.
„Badania dowodzą, że VTO (Virtual Try-On) przyczynia się do zmniejszenia współczynnika zwrotów o 27%, które wynikają głównie z niedopasowania rozmiaru czy ze złego kroju produktu.” czytamy w artykule „Witajcie w modzie przyszłości. Jak technologie zmieniają branżę?” na stronie fashionbiznes.pl
Prócz wirtualnych przymierzalni powstają już także całe wirtualne sklepy. I nie chodzi tu o zwyczajną stronę zakupową, do której jesteśmy już przyzwyczajeni. Chodzi tu o stworzenie zupełnie nowego doświadczenia zakupów – w wirtualnych butikach możemy poruszać się zupełnie jak po fizycznym sklepie; czekają tam także takie atrakcje jak oprowadzanie po wirtualnej przestrzeni przez rozpoznawalnego właściciela marki, tak jak w przypadku brytyjskiej marki kosmetyków Charlotte Tilbury, dodatkowe usługi np. konsultacje 1:1 ze stylistą czy wizażystą czy specjalnie zaprojektowane pokoje takie jak snow room w wirtualnym butiku Tommy’ego Hilfigera. Od zrealizowania wirtualnych butików dla Charlotte Tilbury i Tommy’ego Hilfigera, technologiczny start-up Obsess zanotował 40 procentowy wzrost zapytań o wirtualne sklepy.
Przypadków innowacji i wykorzystania najnowszych rozwiązań technologicznych w branży mody z roku na rok jedynie przybywa. Choć na razie na większość z nich mogą sobie pozwolić jedynie znane, dobrze ugruntowane marki, warto pomyśleć o powolnym implementowaniu innowacyjnych technologii w swoim biznesie. Niektóre rozwiązania wciąż mogą wydawać nam się abstrakcyjne i niepotrzebne naszym klientom, warto jednak pamiętać, że rozwój technologii jest nieunikniony. Wprowadzenie i odpowiednie użytkowanie technologii takich jak wirtualna przymierzalnia może wyróżnić firmę jako prekursora innowacyjnych rozwiązań i przyciągnąć uwagę coraz bardziej ciekawych nowych narzędzi konsumentów.
Jakie są nastroje pracodawców?
Według badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości „Branża mody i innowacyjnych tekstyliów” 35% pracodawców uznało wprowadzenie i rozwój rozwiązań cyfrowych pozwalających mierzyć ubrania zdalnie i personalizować je jeszcze przed samym etapem produkcji jako wyzwanie dla branży w niedalekiej przyszłości.
Już dziś widzimy więc, że pracodawcy z branży mody zdają sobie sprawę z konieczności wprowadzania rozwiązań cyfrowych przynajmniej w jednym aspekcie swojego biznesu. Czas pokaże, które z modowych innowacji zostaną przyjęte przez rynek i konsumentów najlepiej. Jedno jest jednak pewne – moda potrzebuje innowacji i już chętnie z nich korzysta.
Źródła:
dp.org.pl
parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Branowy-Bilans-Kapitau-Ludzkiego—brana-mody-i-innowacyjnych-tekstyliw—broszura.pdf
https://fashionbiznes.pl/technologie-moda-trendy/
Pod koniec tygodnia dzieci z oddziałów przedszkolnych Szkoły Podstawowej nr 3 miały okazję odwiedzić Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Wałbrzychu. W ramach zajęć edukacyjnych odwiedziliśmy salę „Ognik”, w której dzieci dowiedziały się, jak należy zachować się podczas pożaru oraz innych niebezpiecznych sytuacji.
czytaj więcejPoseł Robert Jagła współorganizatorem działań na rzecz inwestycji W gminie Żarów rozpoczyna się długo wyczekiwana inwestycja, czyli odbudowa drogi powiatowej na odcinku Gołaszyce – Śmiałowice.
czytaj więcejNiemal czterech na dziesięciu Polaków oczekuje od pracodawcy kart podarunkowych jako dodatku do pensji. Eksperci z firmy Amilon zauważają, że takie benefity pozapłacowe to skuteczny sposób na jesienne zmotywowanie pracowników. Zwłaszcza że ci często deklarują, że czują się niedocenieni.
czytaj więcejZakończyliśmy remont ul. Słowackiego. Ruch został przywrócony jednak na odcinku obowiązują ograniczenia prędkości do 40 km/h i zakaz wjazdu dla samochodów ciężarowych.
czytaj więcejOd 1 do 30 września 2025 r. każdy mieszkaniec Wałbrzycha (od 14. roku życia) może oddać swój głos na wybrany projekt w ramach Wałbrzyskiego Budżetu Obywatelskiego.
czytaj więcej